Biodiversiteitstoren op de koesterweide in Everberg

zondag, 25 juni, 2017
Biodiversiteitstoren op de koesterweide in Everberg

"Toen we twee jaar geleden deze koesterweide in gebruik namen om het brede publiek nog meer kennis te laten maken met de mooie natuur en de biodiversiteit die Everberg rijk is, wisten we dat dit verhaal nog niet af was… ", vertelt schepen Kristien Goeminne. Een tuin, een park of een bos hebben tijd nodig om dan uiteindelijk – in verschillende fasen- omgetoverd te worden tot een parel.

Voor onze koesterweide is dit niet anders en ziehier onze nieuwste aanwinst. Deze toren, doet een beetje denken aan een jachtkansel, is gemaakt van duurzame materialen en biedt enerzijds huisvesting aan kleine diertjes en insecten en anderzijds is het voor kinderen heel leuk om hierop te klimmen om zo een prachtig uitzicht te hebben op “den Everberg” en de omliggende akkers. Het is de bedoeling om iedereen, kinderen in het bijzonder, - vandaar een toren als spelelement – de natuur en landbouw te laten ontdekken, HERontdekken en appreciëren.

Onze landbouwers zijn dag in dag uit bezig met de productie van kwaliteitsvol voedsel. Om deze cruciale rol in ons dagelijks leven aan te tonen en NIET als vanzelfsprekend te beschouwen zal de dienst milieu hier binnenkort educatieve infopanelen laten plaatsen. Een eerste paneel heeft als thema “van graan tot brood”…een essentieel onderdeel van ons menu en het tweede bord draagt de titel “van biet tot suiker”…ook een product dat niet weg te denken is in ons dagelijks voedsel. Om in het “zoete milieu” te blijven is er een derde paneel gewijd aan de bijen. Iedereen weet, of zou toch moeten weten dat deze gevleugelde vrienden onmisbaar zijn voor de natuur, voor de landbouw en voor de mensheid. Dit zal op een speelse wijze nog eens onderstreept worden.

Het doet ons ook enorm veel deugd dat LIONSclub Kortenberg ter gelegenheid van haar 100ste verjaardag het thema milieu onder de aandacht wil brengen en ondersteunen. Wij zijn hen heel erg dankbaar voor de financiering van deze toren.

Ook dank aan Hans Roskams die de bezoekers wegwijs maakte in de werking van zijn landbouwbedrijf alsook in de verschillende aspecten rond de aardappelteelt. Het is nu wel duidelijk dat er heel wat te doen valt alvorens wij onze nationale trots op ons bord krijgen.

Walter Sevenants heeft de aanwezigen meegenomen naar de trots van Everberg, “den E’berg”. Hij heeft hen info gegeven over de erfgoedwaarde van deze berg, welke geheimen er al prijsgegeven zijn en welke niet…dat maakt het natuurlijk allemaal heel boeiend. Duidelijk geen gewone berg!

De mensen van RLD (Regionaal Landschap Dijleland) stonden in voor de ontwikkeling, productie en plaatsing van de toren…zonder hen was dit niet mogelijk geweest!

Tenslotte ook dank aan Inge Hauspie, milieuambtenaar van de gemeente Kortenberg. Tussen al dat omgevingsvergunningenwerk vindt ze steeds de tjid en heeft ze de creativiteit in zich om dergelijke initiatieven te organiseren.

De receptie, aangeboden door het gemeentebestuur, werd verzorgd door An en Raf van het Silsomhof.

CD&V Kortenberg hoopt dat onze inwoners regelmatig terugkomen naar de koesterweide om er te genieten van de rust en het prachtige uitzicht.