Julia De Coster overleden

woensdag, 27 september, 2017
Julia De Coster

Julia De Coster, CD&V politica in hart en nieren, is gestorven. CD&V Kortenberg rouwt, samen met vele anderen die haar kenden.

Er zijn veel adjectieven om Julia te typeren: eerlijk, zuiver, rechtvaardig, behulpzaam, gelovig, medemenselijk, deugdelijk, bescheiden, ingoed, enz. In haar doen en laten was Julia De Coster een eenvoudige vrouw die minzaam met de medemensen omging, met belangstelling voor eenieders problemen. Niemand deed tevergeefs op haar beroep. Ze kon uit haar krammen schieten, met passie, ze kon kwaad zijn, maar ze had ook de kracht om te vergeven, om het goede te blijven zien. Ze was een grote mens temidden de mensen.

Julia was ook een vrouw. Ze was de sterke vrouw van Jean om wie ze treurde bij zijn laatste moeilijke jaren en na zijn heengaan. Het beeld van beiden naast elkaar, Julia met de glimlach en Jean met zijn sigaretje, zal velen nog lang bij blijven. Ze was de goede moeder van haar kinderen, de stammoeder van een mooi gezin, de fiere grootmoeder van haar kleinkinderen. Maar ze was ook een vrouw in de wereld; ze gaf andere vrouwen zelfvertrouwen, ze gaf uit eigen ervaring richting aan de terechte ontvoogding van de vrouw. Ze was een zelfstandige vrouw, maar ze stond temidden de mensen.

Julia was een belangrijk gezicht van CD&V. Als bestuurslid kwam ze in 1988 voor het eerst op de CVP-lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen te staan, en ze werd voor Kortenberg gemeenteraadslid, fractieleider, schepen, en lid van de politieraad van Herko. Tot aan haar overlijden diende ze de gemeenschap. Ze zou zeer te spreken zijn over: Samen beter. Beter samen.

Julia was daarom voor velen een mentor, een gids. Ze besefte dat zelf niet genoeg, en complimenten in die zin wimpelde ze af. Zo was ze.

Julia De Coster was een grote dame. We moeten haar een hele grote dank je wel zeggen.

Bedankt, Julia . Het ga je goed daarboven, met Jean. We houden je heel graag vast in onze gedachtenen je zal ons blijven inspireren. Bedankt, Julia.