Op de Dag van het Park vond afgelopen zondag de vijfde editie van de Kringlooptuindag plaats in het park van de Oude Abdij.

"Het is al het derde jaar op rij dat we dit evenement laten doorgaan in het abdijpark", vertelt Kristien Goeminne. Wat begon als een activiteit rond composteren is uitgegroeid tot een beurs waar talrijke initiatieven rond ecologie en duurzaamheid een plaats krijgen.

Naast de ‘vaste waarden’ van de vorige jaren werden ook verschillende nieuwkomers verwelkomd.

Tijdens deze belevingsbeurs was er voor elk wat wils. Er was een plantenverkoop, kinderen konden knutselen en onder begeleiding van de Jeugdbond voor Natuur en Milieu het park verkennen, bij de kringlooptuinkrachten (vroeger compostmeesters) kon je terecht voor deskundige uitleg en tips over o.a. moestuinieren of insectenhotels maken.

De aandacht van de allerkleinsten ging natuurlijk naar de vele neerhofdieren.

Nieuw dit jaar was de stand van de landbouwers. Zij verkochten hun lokale producten zoals groenten en fruit, maar ook kaas en andere streekproducten. Dit komt de korte keten alleen maar ten goede!

De Week van de Bij werd meteen goed ingezet. Aan de stand van de Bijenhouders Regio Kortenberg gaven Hendrik Trappeniers en zijn 2 collega’s met veel enthousiasme uitleg over het belang van de bijen en hoe wij als particulieren hier een handje kunnen helpen. Je kon op deze stand gratis bloemenzaad verkrijgen.

Ook de inwendige mens werd verwend. Naast een (h)eerlijke hamburger met lokaal rundsvlees, oliebollen of een ijsje kon je genieten van een fairtrade drankje.

We kijken al met veel “goesting” uit naar de editie van volgend jaar! Bedankt aan alle standhouders, medewerkers, MAR Kortenberg en dienst milieu voor de aangename samenwerking!