Op 4 mei heeft Open-Vld Kortenberg haar mening over het accommodatieplan van de meerderheid op haar website geplaatst.

Het is het recht van een oppositiepartij om naar vermogen kritiek te leveren op het gemeentebeleid. De meerderheid heeft daar geen probleem mee.

Op de website van Open-Vld staan reacties op de langetermijnvisie van het gemeentebestuur over de gemeentelijke infrastructuur die niets te maken hebben met kritiek maar alles met flagrante onwaarheden. Nooit heeft het gemeentebestuur de intentie gehad om de gemeenteraadszaal naar de gelijkvloerse verdieping te verhuizen. De  fantasie van Open-Vld is groot. Dit is een kwakkel, een verzinsel, dat nergens op papier staat en nooit werd uitgesproken.

Wat is dan wel de bedoeling?

Met de inrichting van een snelbalie en themabalies, ook voor welzijn, in het administratief centrum wil het gemeentebestuur een betere dienstverlening realiseren voor alle inwoners met vragen over welzijn. De diensten van het welzijnshuis zijn nu echter gespreid over twee locaties. Om de dienstverlening verder te optimaliseren is het wenselijk om alle diensten van het Welzijnshuis onder één dak te brengen.

Het aanbod van het centraal kerkbestuur om een groot deel van de kerk van Kortenberg voor 50 jaar in erfpacht te geven aan het gemeentebestuur biedt de mogelijkheid om dit te bewerkstelligen. Het gemeentebestuur denkt in de eerste plaats aan de inrichting van een bibliotheek als mogelijke herbestemming van het kerkgebouw.

Via een vereenvoudigde procedure heeft het schepencollege op 5 februari een aanvraag ingediend bij het projectbureau ‘herbestemming kerken’ om een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar een potentiële herbestemming van de parochiekerk van Kortenberg.

De gemeente heeft bericht gekregen dat zij in aanmerking komt voor het begeleidingstraject. Dit is een snelle en goedkope manier om te laten onderzoeken of de inrichting van een bibliotheek een mogelijke herbestemming van de kerk kan zijn. Het aangestelde ontwerpbureau zal 3 ontwerpscenario’s voorstellen met aanduiding van de haalbaarheid op het vlak van functionaliteit, exploitatie- en investeringskosten.

Als de inrichting van een bibliotheek in de kerk een haalbare herbestemming en een meerwaarde voor onze plaatselijke bibliotheek blijkt te zijn, kan de vrijgekomen ruimte op het gelijkvloers ingevuld worden door het Welzijnshuis.

Open-Vld was duidelijk niet bij de les en is dus zelf gebuisd. Dit gemeentebestuur zal dus de gemeenteraadszaal niet gelijkvloers inrichten en moet dan ook niet nagaan waarvoor de ruimte van de huidige gemeenteraadzaal aangewend zal worden.