Het gemeentebestuur van Kortenberg hecht veel belang aan veilige speelplaatsen, waar kinderen een fijne tijd kunnen beleven. Daarom ondersteunen we volop de vraag van directies, leerkrachten, ouders en leerlingen naar groene speelplaatsen.

“Daarom investeren we ook in de vergroening van onze speelplaatsen,” zegt schepen van Onderwijs Ann Vannerem (CD&V). “Zo werden in basisschool De Negensprong in Everberg onlangs twee bomen geplant op de speelplaats en komt er een moestuin voor de kinderen. De leerlingen bouwden er ook een wilgenhut in samenwerking met Good Planet. De school wil met bijvriendelijke planten ook bijtjes aantrekken. Heel het project wordt ook educatief omkaderd. De kinderen van De Negensprong leren zowel in de kleuterklas als in de lagere school over bijen en hun positieve invloed.”

In De Klimop in Erps-Kwerps wordt er ook hard gewerkt aan het ontwerp van een nieuwe speelplaats.

Een groene, beweegvriendelijke speelplaats zorgt voor voldoende uitdaging voor de kinderen. De Klimop werkt als KiVa-school aan een anti-pestbeleid. Als kinderen zich kunnen uitleven tijdens de speeltijd, zorgt dat automatisch voor minder conflicten. De school ontwierp we samen met ouders, leerkrachten en kinderen zo’n speelplaats. Er zal ruimte zijn voor duurzame speelelementen, een speelheuvel en een wilgenhut. Daarnaast komt er ook een afgebakend sportveldje en een aantal fruitstruiken. Bomen zorgen dan weer voor schaduw tijdens de warme maanden van het jaar. Kinderen die meer nood aan rust hebben, kunnen zich terugtrekken in rustige hoekjes op de speelplaats en met de kruiden uit het kruidentuintje kunnen kinderen binnenkort koken.

“Als schepen van jeugd ben ik ook blij dat de speelplaats gedeeld wordt met andere gebruikers. Zo kan de Chiro ook gebruik maken van deze speelplaats. Ook de kinderen die hier deelnemen aan kampjes, kunnen zich uitleven op de nieuwe speelplaats,” aldus schepen Vannerem (CD&V). De speelplaats deed tot nu toe ook dienst als parking voor de gebruikers van de Zolder en de turnzaal. We hebben overlegd met de gebruikers van deze parking en zijn er van overtuigd dat we oplossingen zullen vinden voor de praktische problemen die zij mogelijk ondervinden. Bij de realisatie van de speelplaatsen kunnen we rekenen op de ondersteuning van onze uitvoerende diensten. Zonder hen zouden deze twee prachtige projecten niet gerealiseerd kunnen worden.”

Beide scholen werkten samen met experts van de provincie en Regioland Dijlelandschap en vragen subsidies aan bij de provincie Vlaams-Brabant. In basisschool De Klimop hopen ze ook kans te maken op een subsidie voor beweegvriendelijke en gedeelde speelplaatsen, die ze aanvroegen bij de Vlaamse Overheid.