Goed. Gemeenteraadsverkiezingen. U heeft ondertussen uw buik vol van het gespam op facebook en daarbuiten, van onbeschaamde kandidaten die u ongevraagd toevoegen aan hun fanpagina en van een campagne die zeker in de nationale media vaak schromelijk tekortschiet in fatsoen en hoffelijkheid.

Toch wordt het tijd om te beslissen wat u zondag aanstaande gaat doen in dat hokje. Daarom dit -- beloofd: eenmalig -- bericht over hoe ik dat zelf zie. Het zijn maar enkele gedachten, en u bent groot en slim genoeg om te weten wat u ermee aanvangt.

1. Zet alvast de stemtesten even tussen haakjes: ze peilen nogal adequaat of een partij de dingen *zegt* die u plezier doen, maar weinig over de vraag of ze die ook *doen*. In de politiek gaat het erom zaken voor elkaar te krijgen. Dat is een vaardigheid. Sommigen, die deze vaardigheid missen, zijn vervolgens heel goed in het uitleggen van hun falen door de schuld af te schuiven op anderen. Maar daar bouw je geen leefbare gemeente mee.

2. Het gaat over uw gemeente en provincie. Er zijn echt geen 'nationale signalen' nodig. Daar zijn er al genoeg peilingen en pop-polls voor. U gaat straks bestuurders aanduiden voor zes jaar, op de plaats waar u leeft, slaapt, zich ontspant en uw kinderen groot brengt. Dat is echt van groot belang.

3. Tracht te bedenken voor welke mensen u wil stemmen, niet alleen voor welke partij. Als het even kan, maak er geen lijststem van maar geef (meerdere) voorkeurstemmen. Kandidaat zijn bij lokale verkiezingen vergt enorm veel moed, en alleen al voor dat engagement verdienen veel mensen een duim.

4. Geef uw stemmen bewust in verschillende categorieën. Wie krijgt uw steun als meest veelbelovende nieuwkomer? Hoe zorgt u ervoor dat de gemeenteraad een beter evenwicht krijgt tussen mannen en vrouwen? Hoe gaat u (ook) de mensen ondersteunen die al jarenlang "hun nestel afdraaien" voor het algemeen belang, ook al hebben ze de pech daardoor te horen tot de veel te grote (en minder sexy) groep van blanke, oudere mannen in een proper kostuum?

5. De politiek gaat kapot aan polarisatie. U kunt daar iets aan doen. Stem voor een partij die inzet op verbinding en die niet verschrikt kijkt als het woord 'compromis' valt. En heb het grootste wantrouwen jegens politici die doen alsof ze het allemaal zelf kunnen. Wie nooit heeft samengewerkt met lokale verenigingen, wie zich bij bewonersinspraak niet veel kan voorstellen, wie niet houdt van dagelijks contact met mensen, die verdient uw stem echt niet. Hoe u dat kunt weten? Lees toch even in het foldertje wat er staat bij de voorstelling van de kandidaten. Iemand die actief is in het koor, iemand die zich inzet voor ziekenzorg of voor de leiding van de jeugdbeweging, ... je haalt ze er zo uit!

(naar een FB-post van Steven Vanackere)