Van begin april tot december zullen zowel de riolering, de straat als de voet- en fietspaden in de Sterrebeeksesteenweg volledig worden vernieuwd. Deze verbindingsweg zal dus voor een lange periode onderbroken zijn. CD&V vindt het een goed idee om tijdens de werken de bestuurders die deze straat enkel en alleen gebruiken om tijdens de ochtend- en avondspits de files op de hoofdwegen te vermijden, uit de verkeersstroom te halen. Als we dat niet doen, dreigt het zuiver doorgaand verkeer tijdens de spitsuren een verkeerschaos te zullen veroorzaken in de omliggende kleinere straten. Een dynamische verkeerscontrole met camera’s is volgens ons een slimme oplossing tijdens de werken.

Er werden camera’s met nummerplaatherkenning geplaatst op de toegangswegen van een afgebakend gebied rond de Sterrebeeksesteenweg. Al wie in de ochtend- en avondspits tijdens de werken langs twee camera’s passeert zonder ergens halt te houden, zal beboet worden. Bestuurders die langs twee camera’s passeren maar met een tussenpauze die langer is dan de gemiddelde doorrijtijd, worden niet beboet. Bezoekjes allerhande in het gebied dat door de camera’s gecontroleerd wordt, blijven dus altijd mogelijk. Ja, ook tijdens de spitsuren. Moet je tijdens de gecontroleerde tijdsperiode in het gebied zijn voor je werk of bezoek aan familie, vrienden, dokter, tandarts, kapper … dan krijg je dus geen boete. Ook even de winkel binnenspringen voor bijvoorbeld een brood of een krant hoeft geen probleem te zijn. Handelaars kunnen de nummerplaten van hun vaste klanten doorgeven aan de gemeente. Ook voor hun occasionele klanten is er een oplossing. Met een eenvoudige app kunnen zij aan de toonbank zelf hun nummerplaat intikken. Het intikken duurt nog geen minuut en klaar is kees. Zo kan men heel eenvoudig gedurende 24 uur vrije doorgang krijgen doorheen het gebied. Ook voor medewerkers, leveranciers, ... kunnen handelaars een vrijstelling of ‘ontheffing' aanvragen voor de duur van de werken.

Mensen die wonen in het door camera's gecontroleerde gebied zullen de Sterrebeeksesteenweg niet meer kunnen gebruiken maar kunnen wel te allen tijde vrij rondrijden in de rest van het gebied. Zij krijgen automatisch voor hun voertuigen een 'ontheffing'. Andere inwoners kunnen ook een aanvraag tot ‘ontheffing’ indienen. Afhankelijk van waar men woont zal de aanvraag wel of niet gemotiveerd moeten worden. Voertuigen eenvoudig selecteren op basis van postcode mag niet.

Het spreekt voor zich dat voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en de hulpdiensten vrij kunnen bewegen in het gebied.

Alle nuttige informatie over de werking van het trajectsysteem en over de aanvraag van een vergunning, is beschikbaar via de volgende link: https://www.kortenberg.be/project-sterrebeeksesteenweg

Na afloop van de werken aan de Sterrebeeksesteenweg zal dit systeem van dynamische verkeerscontrole grondig worden geëvalueerd om te bekijken of en zo ja, onder welke vorm het systeem nog nuttig kan zijn.