OCMW-cliënten zetten voedselbedeling mee op rails.

dinsdag, 20 september, 2016
OCMW-cliënten zetten voedselbedeling mee op rails.

In het dienstencentrum Berkenhof wordt tweewekelijks een voedselbedeling georganiseerd door de maatschappelijk assistenten van de sociale dienst. Zij kunnen hierbij rekenen op de vrijwillige medewerking van enkele mensen die zelf OCMW-cliënt zijn.

“Onze OCMW-cliënten gaan met hun eigen talenten aan de slag te gaan en betekenen zo een meerwaarde voor anderen,” legt Alexandra Thienpont uit. “Op die manier brengen we mensen samen en laten we ze hun eigen inbreng doen. Voor deze doelgroep-vrijwilligers krijgt het project een veel grotere betekenis dan enkel het bedelen van voedseloverschotten.”

Het Welzijnshuis wil vanuit dit initiatief verder werken om een basiswerking voor kansarme mensen uit te bouwen waarbij ook sociale activering, vorming en groepswerking hun krijgen.  Dankzij de gulle giften van Bioplanet  Nossegem kan het Welzijnshuis gemiddeld 25 gezinnen per bedeling helpen met een gezond en gevarieerd voedselpakket. Deze voedselsteun is een aanvulling op het professioneel sociaal werk van de maatschappelijk werkers rond huisvestingsnoden , activering, integratie en schuldbemiddeling.