Onze gemeente zet reeds een aantal jaren in op initiatieven die de leegstand van woningen tegengaan. Die aanpak werkt, want er werden al meer dan 100 woningen van het leegstandsregister geschrapt. Dat maakte schepen van wonen Kristien Goeminne (CD&V) op de laatste gemeenteraad bekend.

“Het leegstandsregister is een lijst van alle woningen die langer dan een jaar onbewoond zijn, “ legt Kristien uit. “ Als een huis bijvoorbeeld langer dan een jaar te koop staat of leeg staat, komt het terecht in deze lijst. Op dit moment staan er zo’n 70 woningen leeg. Huizen die lang leeg staan verloederen en ontsieren het straatbeeld. Bovendien is er in onze regio een groot tekort aan betaalbare woningen. Wanneer een huis langer dan één jaar leeg staat innen we een heffing, die minstens 1500 euro bedraagt. Het voorbije jaar betaalden 50 eigenaars zo’n heffing.”

Maar wat met eigenaars die bijvoorbeeld een woning renoveren?

“Het klopt dat een renovatie soms langer dan een jaar in beslag neemt, “ vertelt Kristien. “Soms gebeurt het ook dat een vergunning lang op zich laat wachten. Daarom staan we in een aantal gevallen ook een uitzondering toe op het betalen van deze heffing. Het doel van het leegstandsregister is immers niet om inkomsten te verwerven. We willen net zoveel mogelijk woningen op de markt krijgen. ”

Dankzij een samenwerkingsverband tussen verschillende gemeenten krijgen eigenaars van huizen ook informatie over hoe ze leegstand kunnen aanpakken. Zo kunnen ze hun woning bijvoorbeeld via een sociaal verhuurkantoor verhuren.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.