Op de gemeenteraad van september kwamen onze jongeren met een aantal suggesties en bedenkingen. Terecht, want van jongeren verwachten we dat ze kritisch mee kijken naar het beleid én dat ze de belangen van de andere jongeren in de gemeente verdedigen.

Zo nam Barbara Vermeulen (CD&V) het woord bij het goedkeuren van het burgemeestersbesluit rond evenementen, dat strenger was dan federaal bepaald was.

“ Vanuit de jongeren en de jeugd is het niet altijd gemakkelijk om begrip op te brengen wanneer onze vrijheid wordt ingeperkt. Als jongere gaan we graag voluit aan de slag en laten we onze creativiteit graag de vrije loop, ook in het organiseren van evenementen”, zei Barbara op de gemeenteraad.

“We zijn dan ook blij met dat we vanaf september met meer vrijheid onze evenementen kunnen organiseren. Zo  zullen onze jeugdverenigingen hun werkjaar weliswaar op een wat andere manier moeten starten, maar na overleg met het bestuur kunnen ze aan de slag. Dat geldt trouwens ook voor de jeugdhuizen. We gaan echter volledig akkoord met het feit dat in de zomer verstrengde normen in voege waren. Ten slotte appreciëren we ook dat er voor onze kinderen en jongeren heel wat initiatieven plaats vonden zoals de pannaveldjes, het skatepark en het skateparcours. We denken dat zulke pop-upopstellingen een meerwaarde zijn en dat we ook na deze coronatijden zulke initiatieven moeten verder zetten."

Nu het jeugdwerkjaar start, wenste burgemeester Alexandra Thienpont (CD&V) alle jeugdleiders en monitoren te bedanken voor hun inzet om de kampen coronaproof te organiseren. "Een dikke pluim voor hen", aldus Alexandra