Op woensdag 16 oktober stelde oud-burgemeester Chris Taes in zaal Lindenhof in Erps-Kwerps zijn boek ‘Welness aan de startbaan’ voor. In het boek schetst Taes de problematiek, maar reikt hij ook enkele suggesties aan. Peter Verlinden (oud-journalist VRT) en Riadh Bahri (journalist die de luchtvaartsector volgt voor Vrt nws) gingen samen met Chris in gesprek over het boek.

“Met dit boek wil ik de inwoners van Kortenberg, en bij uitbreiding alle inwoners van Vlaams-Brabant, een stem geven in de discussie over de uitbreiding van de luchthaven. Heel wat drukkingsgroepen krijgen hun mening gemakkelijk tot bij de (poltieke) zwaargewichten die op dit dossier wegen. Voor ‘gewone’ inwoners is dat veel minder vanzelfsprekend.”

“Heel wat inwoners zijn niet tegen de luchthaven”, stelt Taes. “Ze beseffen dat deze luchthaven de tweede belangrijkste economische pool is van ons land. Bovendien leerden ze leven met de luchthaven als buur. Ze kunnen echter niet leven met de voorstellen om de infrastructuur uit te breiden, zoals die nu op tafel liggen”.

In zijn boek gaat Taes op zoek naar alternatieven om een gedragen oplossing te vinden voor een goed draaiende luchthaven. Zo zouden burgers kunnen participeren in de luchthaven, al dan niet financieel. Daarnaast moet er een federale vliegwet komen en moet men de nachtvluchten geleidelijk schrappen.

Je kan het boek van Chris Taes kopen in de Standaard boekhandel in Kortenberg. Bovendien signeert Chris daar op

-          Zaterdag 19 oktober van 14.00u tot 15.30u

-          Zondag 27 oktober, op de opendeurdag van 14.30u tot 16.00u